Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Com enfocar la comunicació religiosa del s. XXI?

El director de 'l'Osservatore Romano' i el secretari general i portaveu de la CEE participen en una taula rodona en el marc dels 2000 números de 'Catalunya Cristiana'

En el marc dels 2.000 números del setmanari religiós Catalunya Cristiana, es va organitzar una taula rodona a la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (URL) sobre Comunicació religiosa a l’Església del segle XXI.  Van intervenir el director de l’Osservatore Romano, Giovanni Maria Vian, el secretari general i portaveu de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) José María Gil Tamayo;  i el director de CatalunyaCristiana, Jaume Aymar. Tots ells van reflexionar entorn la importància de la comunicació dins l’Església i cap en fora.

 

Explica què fa l’Església

“Si us plau, adaptint-se al segle XXI!”-va demanar el portaveu de la CEE. Tamayo va insistir en la necessitat d’aplicar uns mitjans que busquin la “comunió social”, uns “mitjans que siguin mitjans, i no fins en si mateixos”. En aquest sentit va recalcar la necessitat de trencar amb la “comunicació de partit” i allunyar-se de “les trinxeres”. Caminar cap a una comunicació que informi sobre la “vitalitat cristiana que hi ha al món” i aposti per la comunió de tots.

Tant el professor De Vian com Tamayo van recalcar la comunicació que es dirigeix a les majories. Van defensar que cal comunicar l’Església a través de les històries que expliquen allò que fa. D’aquesta manera, tal com exposava Tamayo, hi haurà uns mitjans d’informació per a tothom, fora de la política.

Quan a la comunicació institucional, van assegurar que el millor comunicador institucional és aquell que desapareix perquè brilli la institució que representa, és a dir la comunitat que fa Església.

Tecnologia en l’ull crític

Respecte al paper de les noves tecnologies en la comunicació del s.XXI, el portaveu de la CEE va advertir que aquestes no facin perdre la dimensió antropològica. “La comunicació eclesial ha perdut la paraula social”, va dir. Va animar a tots els professionals de la comunicació religiosa presents a “rescatar la humanitat en el món de les tecnologies” i “reflectir la comunitat cristiana perquè sapiguem uns dels altres”. “La comunicació no és una qüestió tècnica d’enginyeria, ha de ser humana perquè si no acaba sent propietat del poder”, va afegir.

Aquest sentit social de la comunicació el va defensar també el director de l’Osservatore Romano, Giovanni Maria Vian. Segons aquest, “aquells que treballen per a comunicar han de mantenir sempre l’ull crític”. “Hi ha una crisi econòmica tan gran que fa que els periodistes es venguin al poder”, va dir. Va subratllar que s’ha de transmetre la informació, des dels nous recursos però sense perdre el més humà. “Hem de ser crítics i no perdre de vista que està en joc la imatge de l’Església”, va dir. Sobretot va demanar una manera de mirar més enllà del mitjà. Una “mirada internacional”, de portes en fora i mentalitat oberta.  

T'interessarà ...