Pàgina d'inici > Noticies > Catequesi

Catequesi, la nostra llar

Dissetenes Jornades Interdiocesanes de Responsables de Catequesi amb el lema 'Camins i llocs diversos per a la Catequesi'

«Camins i llocs diversos per a la Catequesi». Aquest és el títol de la dissetena edició  de les Jornades Interdiocesanes de Responsables de Catequesi; unes jornades organitzades pel Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears (SIC).

Durant els dies 5 i 6 de juliol els participants treballaran tres continguts importants per fer un pas més enllà en totes les parròquies catalanes i balears. “Nous camins de la catequesi per tenir unes experiències concretes, venim a aprendre”. Així ho ha dit Mons. Antoni Vadell, bisbe auxiliar de Barcelona.

El catequista és la persona que no té por a mostrar la seva debilitat. Som conscients de la nostra fragilitat

El bisbe Vadell ha obert l’acte de benvinguda a tots els catequistes que participaran en aquestes jornades que constaran de tres continguts que són: Pràctiques renovadores a casa nostra, els irrenunciables de la instrucció i l’ensenyament intergeneracional.

La catequesi a casa nostra

Durant el matí s’ha començat amb un primer grup anomenat ‘algunes pràctiques renovadores de la catequesi a casa nostra’. El primer subgrup, Impartit per catequistes de Vilanova i la Geltrú, ha tractat de la comunitat en un centre d’esplai. L’educació en el lleure pot ser un àmbit on acompanyar processos catequètics. L’esplai facilita un marc vital on viure i practicar allò que s’ha descobert en la catequesi.

Més tard s’ha procedit a parlar sobre l’altre subgrup que ha estat la catequesi en l’Acció Catòlica. S’ha parlat del catecisme de Jesús, emmarcat en la dinàmica i l’estil de treball dels grups de l’Acció Catòlica Infantil. Una proposta acompanyada de materials per als infants.

Després, cap a la tarda, hi haurà la comunitat en temps de vacances. Algunes parròquies franceses programen activitats catequètiques intensives aprofitant els diversos períodes de vacances.

El quart subgrup que podran gaudir tots els assistents aquesta mateixa tarda serà la catequesi en un agrupament escolta per, d’aquesta manera, promoure l’educació integral de la persona. En alguns agrupaments l’educació de la fe constitueix un element essencial, especialment pel que fa a la preparació catequètica.

L’últim subgrup del dia, serà la comunitat en les escoles catòliques. Tractarà sobre el ministeri de la Paraula; que es pot exercir en l’escola cristiana de múltiples formes, entre elles la catequesi, d’acord amb les orientacions diocesanes.

Els irrenunciables de la catequesi

El següent grup que els catequistes treballaran serà el dia sis al matí i tractarà sobre els «irrenunciables» de la catequesi. La comunitat, encara que es pot realitzar en diversitat de llocs i vies, sempre haurà de tenir presents alguns elements que no hi poden faltar. Se n’ha de respectar la naturalesa pròpia, intentant desenvolupar tota la riquesa del seu concepte, mitjançant la triple dimensió de paraula, memòria i testimoni.

La catequesi intergeneracional

Per últim trobem el grup que parlarà de la comunitat intergeneracional anomenat ‘més enllà de les edats’. Un grup que vol englobar el contingut de les jornades d’enguany i que es tractarà amb profunditat el dia sis a la tarda. En diversos llocs del món apareixen noves pràctiques on tota la comunitat cristiana és receptora de la catequesi, amb la convicció que la reflexió, l’intercanvi i la celebració entre generacions facilita la transmissió de la fe i la comunió interna. Aquest grup parlarà de tres coses principals: La primera, el treball, entorn de les claus que mouen a posar en marxa una comunitat intergeneracional. La segona, la presentació i valoració d’una experiència concreta. I la tercera, les eines per posar en marxa una pràctica intergeneracional.

Les nostres comunitats són llar, són família