Pàgina d'inici > Noticies > Catecumenat

Catecumenat, curt o llarg?

El bisbe auxiliar Antoni Vadell presideix el VII Seminari d’Estudi sobre el Catecumenat

Sovint quant en una parròquia arriba un adult que demana rebre els sagraments de la iniciació cristiana, baptisme, confirmació i eucaristia, els mossens, responsables d’acollir-los, els orienten cap el Servei Diocesà per al Catecumenat de la seva diòcesi  i així es coordina el procés d’acompanyament d’aquestes persones per iniciar-les en la vida cristiana.

Organitzat pel Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears –SIC-, el passat divendres 2 de març tingué VII Seminari d’Estudi sobre el Catecumenat, presidit pel recentment nomenat pels bisbes de la Tarraconense com a bisbe president del SIC, el bisbe auxiliar de Barcelona Antoni Vadell. També es va comptar amb la presència de delegats diocesans del catecumenat, membres dels equips i secretariats diocesans, a més de catequistes i acompanyants.

Catecumenat, la necessitat d’acompanyar en el creixement de fe

La sessió no va donar voltes tant a la temporalitat del procés formatiu, catecumenat curt o llarg, en el sentit de la durada del procés, sinó que va insistir en la necessitat de, des de l’acolliment i coneixement de las circumstàncies personals, desenvolupar un procés en el temps, tant com sigui necessari, per tal que el catecumen pugui trobar-se amb Jesús i aprofundir i madurar la seva fe.

No es tracta de determinar si calen sis mesos o tres anys, sinó d’acompanyar en el creixement de la fe per donar a cadascú el “tempo” personal que necessita. El catecumenat no és una durada, sinó un camí personal d’acompanyament talment fet com si fos “un vestit a mida” adaptat a la realitat i necessitats de casa persona.

Assistents a l’acte

La sessió, conduïda per Mn. Joan Amich, responsable del SIC i Mn. Felip-Juli Rodriguez, responsable del Departament del Catecumenat del SIC, va comptar amb dos testimonis de dos neòfits – adults batejats recentment – que expressaren la seva gratitud per haver estat acollits i acompanyats sense presses i amb una ferma atenció al seu ritme personal. El P. Jaume Flaquer, S.J., va insistir en la necessitat d’oferir espais de trobada de pregària com a pas imprescindible en el procés vers la fe.

Tot seguit, Jaume Galobart, Delegat diocesà del Catecumenat de Terrassa, va fer una breu ponència sobre el tema, catecumenat curt o llarg?, desatacant que aquets procés personal  és talment com un viatge, el mateix viatge que fan els apòstols seguit Jesús en els Evangelis , de Galilea a  Jerusalem, per tornar de nou a Galilea. “Cal estar amb Jesús”, va dir Galobart, i va refer el camí escoltant el que Jesús diu i fa tot configurant la pròpia vida, d’algú que no coneix Jesús i demana el baptisme, i que requereix dedicació, temps i esforç, personal i comunitari, per fer, al seu ritme personal i únic, aquest camí.

10 de març, nova sessió pels catecúmens

Els catequistes i acompanyants de la diòcesi de Barcelona tenen una propera oportunitat de continuar aprofundint en el la catequesi d’iniciació cristiana, que és el camí clau en els futurs anys de l’Església, oferir la fe als qui la demanin en una sessió, també presidida pel bisbe Antoni Vadell, el proper dissabte 10 de març al Seminari Conciliar, aquest cop organitzada pel Servei diocesà del Catecumenat de l’Arquebisbat de Barcelona.