Càritas Catalunya atèn menys persones però la vulnerabilitat s’intensifica

En la memòria del 2018 l'ONG comunica que s’han beneficiat de l’acció de les Càritas de Catalunya 69.161 llars, on vivien 220.631 persones

El passat 2018 Càritas Catalunya ha atès un 31% menys de persones respecte del 2017, tot i així, les més de 200 mil persones ateses pateixen una vulnerabilitat severa, i necessiten més recursos tan humans com econòmics. Aquesta ha estat la conclusió de la memòria del curs passat, presentada avui davant dels mitjans.

A l’acte han intervingut el cardenal arquebisbe Joan Josep Omella, responsable de la pastoral social de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), i bisbe delegat de la CET a Càritas Catalunya;  Francesc  Roig,  president  de  Càritas  Catalunya; Anna  Roig,  representant  de  la Comissió de Comunicació de Càritas Catalunya; i Conxa Marquès, representant de la Comissió d’Acció Social de Càritas Catalunya.

Societat polaritzada

El President de Càritas Francesc Roig ha exposat que la superació de la crisi ha polaritzat la societat, entre aquells que  tenen més recursos  i aquells que en tenen menys. Ha posat de manifest que, tot i la recuperació econòmica dels darrers anys, són nombrosos els indicadors i els informes que reflecteixen que la nostra societat està patint una fractura de la cohesió social. La recuperació incrementa, també, les desigualtats entre les persones més riques i les més pobres. A més a més, costa que millori la situació econòmica i social de moltes famílies, sobretot per a aquelles que es troben en situació de vulnerabilitat extrema.

Segons s’ha informat, en el 2018 s’han beneficiat de l’acció de les Càritas de Catalunya 69.161 llars, on vivien 220.631 persones, cosa que representa una disminució del 31 % respecte al 2017. Per a ajudar les persones més necessitades vam comptar, l’any 2018, amb 12.778 persones, entre voluntàries, contractades i col·laboradors. Han contat amb una inversió de 43,11 milions d’euros, dels quals el 79,89%, 34,44 milions d’euros, s’han destinat a l’Acció Social.

Francesc Roig ha incidit en què “les prestacions bàsiques que conformen el sistema de protecció social a Catalunya són insuficients en quantia i durada, i ens urgeix un desplegament de la Renda Garantida de Ciutadania que arribi a totes les persones que la necessiten i que sigui compatible amb altres ajudes”.

Perfil en risc d’exclusió

La representant de la comissió d’Acció Social de Càritas, Conxa Marqués, ha exposat el perfil d’aquestes persones més afectades, la majoria, famílies amb fills. Segons ha explicat, representen  el  49%  de  les  persones ateses.

Igual que els anys anteriors, la majoria  són adultes, una quarta part són menors i dins de l’altra quarta part la majoria són joves (19%), i la resta són persones de 65 o més anys (el 6%). Quan a l’origen, tot i que la majoria són del territori, s’ha notat un ampli augment de persones provinents d’Amèrica del Sud i Amèrica central, fins a representar el 30% del total.

D’altra banda, ha subratllat altres factors que condicionen aquesta situación de vulnerabilitat. És el cas de la llar. Segons han exposat, s’incrementa la proporció de persones ateses que viuen de relloguer i ara ja són el 21% del total (deu punts per sobre la  proporció  de  l’any  anterior). Augmenta també la proporció de persones sense habitatge (fins al 7%), les que estan acollides en cases de familiars o d’amics (11%), les que estan acollides en entitats socials (6%) i es manté la proporció de persones que viuen en habitatges ocupats (5%). En total, la meitat de les persones ateses es troba en un habitatge que no considerem digne.

Segons la situació laboral, el 66% de les persones ateses es troba a l’atur, tot reflectint l’estreta relació entre les situacions d’atur i l’exclusió social. El 14% de les persones ateses tenen una feina, que sempre és precària i no les permet cobrir les seves necessitats bàsiques.

Exclusió social severa

Al seu torn, Anna Roig, representant de la Comissió de Comunicació de Càritas Catalunya ha explicat que situació de les persones ateses per les Càritas diocesanes amb seu a Catalunya la podem sintetitzar en dues grans qüestions: la consolidació de l’exclusió social severa i de la precarietat i el model de societat d’avui i els riscos que hem d’afrontar. Ha recordat l’Informe sobre Exclusió i desenvolupament social a Catalunya 2018, presentat per Càritas Catalunya el juliol, el qual ha incidit en què avui l’exclusió social afecta 1,5 milions de persones a Catalunya, amb el risc que la seva situació s’acabi cronificant i amb el gran procés d’acumulació de dificultats que pateixen.

Ha assegurat que els punts de risc són: l’Habitatge, la les condicions laborals i la precarietat dels sous, la soledat que afecta majoritàriament la gent gran i la salut amb les prestacions més bàsiques. El patiment d’aquesta situació és el detonant que cronifica la pobresa.

Mirant les persones

Per la seva banda, l’arquebisbe de Barcelona el cardenal Joan Josep Omella ha tancat l’acte agraint la presència a tots els professionals dels mitjans de comunicació que han assistit a la roda de prensa.  Ha agrait la tasca de Càritas que «no toca xifres sinó les persones». Així mateix, ha convidat als mitjans a denunciar la situació de vulnerabilitat que es pateix a la societat, la qual compta amb la missió de l’Església. «Com a Església, hem de promoure una onada d’esperança, una onada que creixi i sumi la labor de moltes institucions i entitats amb les quals compartim l’objectiu comú de construir una societat més cohesionada, justa, lliure i fraterna».

Font: Departament de Comunicació de Càritas Catalunya

22 Octubre, 2019
La FJM inaugura el curs amb nou president i amb l’objectiu de potenciar els seminaris, accentuar la sintonització amb les preocupacions d’actualitat i ampliar la seva faceta internacional
21 Octubre, 2019