Pàgina d'inici > Noticies > Càritas

Càritas atén a 4,3 milions de persones a Espanya

La Comissió Episcopal de Pastoral Social i la Confederació de Càritas Espanyola presenten la memòria d'activitats anual de 2014

El responsable de Càritas de la Comissió Episcopal de Pastoral Social (CEPS), Atilano Rodríguez, ha presentat, juntament amb el president i el secretari general de la Confederació Càritas Espanyola, Rafael del Rio i Sebastian Mora, la memòria de Càritas 2014. Les xifres facilitades en aquesta memòria indiquen un total de 4,3 milions de persones ateses, gràcies a les aportacions i al voluntariat, que han augmentat en nombre respecte l’exercici del 2013.

4,3 milions de persones ateses

Segons l’informe anual, que compren l’activitat de les 70 Càritas Diocesanes de l’Estat i les 7.525 Càritas Parroquials, el nombre de voluntaris ha augmentat un 5% més en relació a l’any 2013. En total han estat gairebé 85.000 voluntaris que, amb el suport de 4.500 treballadors assalariats, han atès 4,3 milions de persones en situació vulnerable. D’aquests un 73% tenen nacionalitat Espanyola o d’algun país de la Unió Europea, mentre que el 26,6% restant són emigrants de països extraeuropeus.

23,4% més d’inversió

La inversió total de Càritas durant l’exercici del 2014 ha estat de 305 milions, un 23,4% més que el 2013, que s’ha aplicat en els diferents projectes, centres i serveis d’ajut. La principal aportació ha estat de les donacions privades, que recullen el 73% del total, del qual el 27% prové de fons públics (Ajuntaments, Governs Autònoms, Administració Estatal i Unió Europea).

Els grans apartats socials als quals la Confederació destina major volum de recursos són, per aquest ordre, els programes d’Acollida i Assistència (80.500.000 d’euros, un 16 per cent més que el 2013), Ocupació i Economia social (40,7 milions, un 13,3% més que l’any anterior), Majors (35,5 milions, que suposen un augment del 24,4% sobre 2013), Persones Sense Llar (28,7 milions, amb un increment del 3,4%), Família i Infància (23 milions) i Cooperació Internacional (22 milions).

Destaquen, així mateix, els esforços realitzats en aquells apartats on Càritas ve desenvolupant en els últims anys una resposta especialment intensa davant situacions de gran precarietat social, com són els programes d’Habitatge (al qual es van destinar 6,7 milions d’euros), Salut (2,9 milions) i Immigració (4,9 milions).

Perfil

El perfil de les persones que acudeixen a les xarxes d’Acollida i d’Atenció Primària de l’entitat respecte al nucli familiar el 53% són parelles amb fills, el 19,3% dones amb fills i l’altre 11,3% restants parelles sense fills.

Segons les dades, el 53% de les persones que recorren a Càritas conviu en llars on algun dels seus membres treballa, però tot i així no és suficient per subsistir. En relació a aquesta dada també destaca la xifra d’atur, ja que el 65,8% de les llars ateses hi ha aturats, i d’aquests el 74,2% són de llarga duració.

Pobresa i exclusió

Entre les persones ateses es té en compte aquelles que es troben en situació de pobresa o d’exclusió social. D’una banda, s’ha constatat que el 58% dels que acudeixen a Càritas es troben en condicions de pobresa, i d’aquests un 33,2% en situació de pobresa moderada i el 24,9% en pobresa severa. Cal destacar que gairebé la meitat de les persones ateses, tot i no ser pobres a termes estadístics conviuen amb altres problemàtiques socials o es troben en una situació de precarietat i, segons les xifres, el 68,4% es troben en exclusió social.