Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona > Càritas

Càritas a prop de les persones grans

L'entitat social celebra el Nadal amb les àvies i els avis dels diferents arxiprestats de la diòcesi de Barcelona

Càritas Diocesana de Barcelona ha celebrat un any més la tradicional trobada amb la gent gran que organitza amb motiu de l’arribada del Nadal. Es tracta d’un dinar que també se celebra a la primavera, amb l’objectiu que els membres de l’entitat i els usuaris de més de 65 celebrin les dates assenyades amb altres persones del seu barri o ciutat i s’ho passin bé durant una estona., trencant amb la soledat que molts d’ells pateixen.

Segons els estudis de Càritas, la població catalana de 65 anys o més ha augmentat de manera progressiva i constant. El 2016, gairebé 1,4 milions de persones tenien 65 anys o més a Catalunya i un 16% es trobaven en risc de pobresa o exclusió social (taxa AROPE), segons dades de l’IDESCAT. La majoria de les persones grans que reben el suport de Càritas Diocesana de Barcelona es troben en aquesta situació de pobresa i durant el 2016 va acompanyar a 1.312 persones de més de 65 anys, un 11% més que el 2015. El 70% d’aquestes persones grans viuen soles, xifra que contrasta amb el 17,6% que es troben en aquesta situació a Catalunya (300.000 persones, 175.000 de les quals viuen soles sense desitjar-ho, segons el darrer informe INSOCAT d’ECAS). En matèria econòmica, 9 de cada 10 persones grans a les quals donem suport tenen una pensió igual o inferior als 502€. Per aquest motiu demana que “s’ampliin les places de qualitat en residències per donar cabuda al creixent nombre de persones grans, que en molts casos tenen ingressos baixos” i denuncia “els llargs temps d’espera de moltes persones per ser valorades i per reconèixer-los el grau de dependència, període durant el qual la seva salut s’agreuja”. “Cal que aquesta s’atorgui com un dret individual i no en funció de la convivència”, explica Càritas. Tal com exposa l’entitat d’Església, quan les persones grans ja no poden estar a casa correctament ateses, l’espera de plaça en residència pot generar molt malestar i angoixa.

Festa de Nadal

Per això aquesta trobada Nadalenca se celebra amb aquest col·lectiu que, massa sovint, és invisible. Fins ara, aquesta festa de Nadal es feia a una parròquia però aquest any, per facilitar el desplaçament, s’ha organitzat una a cada zona pastoral (la zona 2 i 3 han compartit festa a la parròquia Sant Joan Bosco). Entre els punts de trobada, un va ser a Sant Antoni de Pàdua, al barri de Llefià de Badalona, on al voltant d’una cinquantena d’avis i àvies van assistir ben d’hora amb ganes de passar una bona estona. A més, els nens i nenes del reforç escolar de la parròquia propera van participar en la festa. A l’inici del dinar es va donar la benvinguda a tots els assistents, els quals van penjar els seus desitjos de Nadal a un arbre, després tots van cantar Nadales mentre se servia el berenar i es va explicar un conte sobre el misteri del Nadal. Finalment, es va obsequiar els avis amb un mandala i necesser. Un regal per recuperar la il·lusió, acompanyats entre tots ells entre els quals es van desitjar un bon Nadal.