Pàgina d'inici > Noticies > Càritas

Càritas, 70 anys acompanyant i acollint les persones

El 28 de gener de 1944 es va crear el secretariat general diocesà de beneficència cristiana, que va ser l’embrió de l’actual Càritas Diocesana de Barcelona

“Veniu, beneïts del meu Pare (…) perquè tenia fam, i em donàreu menjar; tenia set, i em donàreu beure; era foraster, i em vàreu acollir; anava despullat, i em vàreu vestir; estava malalt i em vàreu visitar; era a la presó, i vinguéreu a veure’m” (Mateu 25:35-45). A Càritas Diocesana de Barcelona celebrem, aquest any, el setantè aniversari i, al llarg de tots aquests anys, aquesta ensenyança de l’Evangeli ha estat la que ens ha mogut a actuar. El 1944, aquest missatge d’amor al proïsme va inspirar la creació del secretariat diocesà de beneficència (l’embrió de Càritas), que en aquells moments encarava el repte d’ajudar les persones que havien quedat en una situació d’extrema vulnerabilitat amb la Guerra Civil Espanyola i la Segona Guerra Mundial.

Ara, la situació no és la mateixa, no obstant això, la nostra prioritat segueix sent ajudar i acollir les persones. Actualment, a més a més de l’acollida i de l’acompanyament, que seguim prioritzant, apostem per la petita infància, pel voluntariat i la prevenció de l’exclusió social, laboral i residencial. Aquests són els objectius institucionals de Càritas Diocesana de Barcelona fins al 2016. Valorem la prevenció perquè creiem que perdre la feina, l’habitatge i no disposar de recursos pot abocar les persones a l’exclusió social, situació de la qual és molt difícil sortir-se’n si no entra en joc una entitat social. D’aquí que, els darrers anys, haguem engegat projectes com el del Servei de Mediació en Habitatge, els centres Paidós de prevenció de la pobresa infantil o el Servei d’Acompanyament a l’Ocupació, dins del marc del programa Feina amb Cor.

Al Servei de Mediació en l’Habitatge ajudem les persones que no poden pagar lloguers o hipoteques perquè, mediant amb els bancs o amb els propietaris, puguin mantenir el pis. Els espais Paidós són concebuts per a famílies i infants d’entorns empobrits perquè, adquirint i potenciant habilitats, puguin tenir més oportunitats de futur. D’altra banda, a través de Feina amb Cor pretenem acompanyar i orientar les persones a cercar feina. L’objectiu últim de Feina amb Cor és promoure l’ocupabilitat, és a dir, millorar les capacitats i habilitats de les persones per accedir a una feina i per poder-la mantenir. Per això, també oferim cursos, projectes d’inserció, assessorament, possibilitats de formació en empreses, etc. La llista de les nostres prioritats es completa amb el voluntariat. Per a la nostra institució, Càritas és les persones que, cada dia, fan possible que aquelles i aquells que més necessiten trobin aixopluc en la fe i en l’amor que depositem en el nostre treball. Les persones voluntàries són un dels  pilars de Càritas.

La tasca de Càritas Diocesana de Barcelona s’ha concretat, el passat 2013, amb unes 64.000 persones ateses; 4.200 persones que van dormir cada dia sota un sostre gràcies als ajuts de l’entitat i 8.000 participants en cursos de formació.

La història de Càritas

Conèixer la història de Càritas significa endinsar-se en l’evolució de la nostra societat i de les reivindicacions ciutadanes. Així, als anys seixanta cal destacar la tasca que la institució va dur a terme per coordinar les ajudes als damnificats de les inundacions del Vallés i del Besós i la participació de les treballadores i treballadors socials en els moviments veïnals i associatius. Als setanta, la realitat dels barris de barraques va portar Càritas a centrar els seus esforços en la defensa d’un habitatge digne per a les persones, reivindicació que als noranta l’entitat tornava a reprendre i que va conduir a la creació de la Fundació Foment de l’Habitatge Social. La mateixa dècada dels noranta, es promou la Fundació Formació i Treball per tal d’ajudar a crear empreses d’inserció i esmorteir així el cop de la crisi que aquells anys colpejava la nostra societat. Ja entrat el segle XXI podem destacar la participació de Càritas en la redacció de documents com ara la Llei de Serveis Socials i el Pacte per a la Immigració.