Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Cantant poemes a Sant Gabriel

Poemes populars cantats a Crist, a la Mare de Déu, i als Sants. Els Goigs són una tradició mil·lenària que avui dia encara és més viva que mai. Així ho demostra la celebració que va tenir lloc a la l’Església parroquial de Sant Eugeni I, papa  dedicada a l’arcàngel Sant Gabriel i en commemoració al 93è aniversari de la Fundació de l’entitat.

“Aquesta festa sempre s’organitza el diumenge més proper a la festa patronal de Sant Gabriel.  El patró de Sant Gabriel és el primer sant que va cantar els Goigs a la Mare de Déu, i com a copatrona té la Mare de Déu de Montserrat”, va apuntar Joan Torrent, vicepresident i president en funcions de l’Associació Amics dels Goigs de Barcelona.

Orígens

Els goigs, que van néixer com un cant coral, en grup, van sorgir amb la finalitat de donar gràcies pels béns rebuts, com a pregària per demanar la salut física o espiritual de la comunitat.

“Els Goigs és un gènere religiós, popular, literari que arrenca de l’edat mitjana, del costum que hi havia com a part de la devoció del poble d’acostar-se a l’església i cantar”, va explicar Nora Vela, Vocal de Publicacions. A més va voler subratllar que es tracta d’una tradició que ha sobreviscut a moltes etapes i moments de rellevància històrica. “Comencen a l’Edat Mitjana, amb els trobadors, es manté amb el Renaixement, continua durant el Barroc i ha arribat fins els nostres dies, amb més o menys èxit, amb més o menys difusiuó”.

Homilia i ofrena

La missa, presidida per Mn. Nino Rodríguez, va tenir moments especials. A l’Ofertori la Junta va fer la ofrena dels fulls dels goigs i de les espècies del Pa i el Vi per posteriorment beneir el pa. A l’acabar la missa es va repartir entre tots els feligresos.

Durant la homilia, Mn Rodriguez, va recordar que s’estan vivint uns moments clau per a l’església amb la celebració del Sínode de la Família, va demanar que Déu il·lumini a tots els bisbes, entre ells el Cardenal Martínez Sistach, i va fer una crida a la comprensió i ajuda, a no jutjar ni tenir prejudicis, amb totes aquelles persones que no han tingut un matrimoni reeixit.

Un cop finalitzada la celebració amb el cant del goig de l’Arcàngel Sant Gabriel que es va repartir a tots els presents, es va organitzar una exposició de goigs i un petit refrigeri “A part d’un pica-pica, avui hem organitzat una exposició de 36 goigs, que en consonància amb el Sínode de la Família, n’hi ha entre marit i muller, entre cosins, germans i relacions parentals que hi ha. Animem a la gent que vingui a veure-la”, va anunciar Lluís Santasusagna, membre de l’Associació Amics dels Goigs.

Amb notes musicals i una bonica mostra de Goigs es va concloure una celebració que barreja tradició, sentiment, i alegria, unes lletres  cantades que a l’escoltar-les, ens apropen a les nostres arrels.