Pàgina d'inici > Noticies > Càritas

Busquets: “Amb la crisi, Càritas es fa més forta”

El nou director de Càritas diocesana de Barcelona s’ha presentat als periodistes en un esmorzar en què ha compartit les seves primeres impressions i els reptes de futur de l’acció social de l’entitat

Els mitjans de comunicació ja coneixen a Salvador Busquets, nou director de Càritas diocesana de Barcelona, que ha estat presentat aquest dilluns al matí en un esmorzar amb periodistes. Amb 19 anys d’experiència en el sector social –abans al capdavant de la Fundació Arrels i de l’acció social dels jesuïtes-, Busquets ha confessat que li ha sorprès “com Càritas, des que va començar la crisi, s’ha fet forta per la seva capacitat de transformar situacions injustes i de focalitzar l’atenció en circumstàncies concretes com l’habitatge, la pobresa infantil i l’atur”. Amb unes gairebé 150.000 persones ateses a Càritas parroquials i 21.500 des de Càritas diocesana, el nou director té reptes en tres grans àmbits: la mediació en l’habitatge, la pobresa infantil i l’acompanyament en l’ocupació.

Sobre la crisis actual

“Una part dels diners que es van destinar al sanejament financer s’haurien d’haver destinat a les famílies”. Així ha començat el nou director de Càritas a exposar com està afectant la crisi a la ciutadania i quines possibles sortides hi ha. Com a reflexió, Salvador Busquets ha denunciat que troba a faltar “un grup de treball conjunt entre l’administració pública i entitats especialitzades en diferents àmbits per tal d’identificar els errors en els quals hem caigut en el passat i per reflexionar sobre les mesures que cal emprendre perquè no tornem a cometre’ls”. Salvador Busquets ha parlat de tres àmbits en els quals aquestes reflexions s’haurien de focalitzar: “En les finances, en matèria d’habitatge i en infraestructures”.

Tanmateix, el nou director de Càritas diocesana de Barcelona confia en els catalans: “Barcelona –i Catalunya- és una ciutat de grans ciutadans. Les persones ajuden molt i les famílies han parat el cop de molts altres familiars”.

Lluny de la bonança econòmica

En aquesta trobada amb els mitjans de comunicació, Salvador Busquets ha volgut posar l’èmfasi en què encara estem lluny d’una recuperació econòmica –que no arribarà fins que baixi l’atur i pugin les rendes familiars. A Càritas es constata que, en dades del 2013 i en comparació al 2007, el número de persones ateses és més del doble; que els serveis prestats s’han triplicat, que 72% de les persones que van acompanyar ja havien rebut ajuda en anys anteriors i que el 79% de les persones en edat de treballar ateses per primera vegada està a l’atur. Aquestes idees rubriquen el missatge que Càritas ha vingut articulant en els darrers anys: la pobresa és cada vegada més extensa, intensa, crònica i profunda.

Per tot això, Salvador Busquets advoca que la sortida a la crisi passa perquè s’estableixin polítiques públiques d’ingressos mínims, que garantirien a les persones el bàsic per viure amb dignitat.