Pàgina d'inici > Noticies > CEE

Augmenta el percentatge de declaracions a favor de l’Església

Un 34,88% de contribuents espanyols van marcar la X a l’Església catòlica segons els resultats de l’assignació tributària del 2013

La Declaració de la Renta del 2014, corresponent a l’IRPF del 2013, va tancar-se amb un total de 7,2 milions de declaracions a favor de l’Església, fet que suposa que uns 9 milions de contribuents en tot l’Estat espanyol van assignar la X a la casella de l’Església catòlica.  Dintre d’aquestes dades, Catalunya se situa com la tercera comunitat autònoma –per darrere de Madrid i Andalusia- que més diners aporta a favor de l’Església: concretament més de 30 milions d’euros (684.967 declaracions, que suposen gairebé un 20% de les declaracions presentades en territori català).

Aprofitant aquest context econòmic, la Conferència Episcopal Espanyola ha comunicat l’aprovació d’un pla de transparència i modernització dels sistemes de gestió de l’Església a Espanya, que contempla un conjunt d’actuacions per presentar a la societat, de manera més clara i completa, en què inverteix l’Església els diners que cada any rep dels contribuents que han marcat la casella de l’Església catòlica en la seva Declaració de la Renta.

Declaracions renta 2013: Augment sostingut

Tot i que el tant per cent de declarants en territori nacional ha augmentat en un 0.01% respecte l’any anterior (de 34,87% a 34,88%), el número de declaracions ha disminuït molt lleument (de 7,3 milions al 2012 a 7,2 milions al 2013) així com l’import recaptat per l’Església catòlica, que se situa entorn als 247 milions d’euros (249 milions al 2012). Tanmateix, si no s’inclouen les Hisendes forals, el percentatge de declaracions a favor de l’Església s’eleva en dues dècimes, passant del 35,01% al 35,20%. Aquest petit increment en ambdós casos és positiu si es té en compte que, com a conseqüència de la crisi, s’ha produït una reducció important de la renta declarada a Espanya, amb una disminució tant en el número de declaracions presentades com en la quantitat total de diners recaptats.

Catalunya, però, no forma part del número de comunitats autònomes que superen aquest percentatge total nacional (un 34,88%), on sí que s’encabiria Múrcia (47.41%), Extremadura (46.83%), Castella La Manxa (49,02%) o Castella i Lleó (45,16%), entre d’altres.

Pla de transparència

Les mesures adoptades en el pla de transparència que tot just inicia el seu desenvolupament i implementació aquest any es basen en el desenvolupament i ampliació de la memòria d’activitats de l’Església; la posada en marxa d’un portal de transparència que agrupi tota la informació existent en matèria econòmica; el desenvolupament i l’aprovació de manuals de bones pràctiques en la gestió; la posada en marxa d’un pla pilot de revisió contable; i un estudi sobre la implementació d’una plataforma per fer donatius que permeti, des d’una única pàgina web, poder escollir a quina institució diocesana o parroquial es vol contribuir.