Preparació del Sínode de l’Amazònia

Del 6 al 27 d’octubre els bisbes dels països amazònics se citen per tractar nous camins per a l'Església i per a una ecologia integral amb la regió

Aquest mes d’estiu l’Església es prepara per encarar el proper Sínode Extraordinari amb el nom: l’Amazònia: nous camins per a l’Església i per a una ecologia integral. Concretament, se celebrarà del 6 al 27 d’octubre d’aquest 2019 al Vaticà, on participaran especialment els bisbes dels països amazònics.

El principal objectiu d’aquesta Assemblea és «trobar nous camins per a l’evangelització d’aquest Poble de Déu, especialment dels indígenes, sovint oblidats i sense perspectives d’un futur serè, també a causa de la crisi de forestal Amazònica, pulmó de capital importància per al nostre planeta».

Entre els països participants destaquen els protagonistes com Brasil, Bolívia, Colòmbia, Equador, Guyana, Perú, Surinam, Veneçuela, la Guaiana Francesa, entre d’altres, que en total sumen 102 països. També hi seran convidats representants dels països de la Conferència Episcopal llatinoamericana (CELAM) i representants indígenes.

«Al cor de l’Església»

Va ser a finals del 2017 quan El Sant Pare va convocar aquest Sínode Especial. Així, va començar un procés d’escolta en la mateixa Amazònia en una visita al port Maldonado (19/01/2918). Durant l’estada del papa Francesc a la localitat, va declarar: «He volgut venir a visitar-los i escoltar-los perquè junts, al cor de l’Església, ens unim als seus desafiaments i amb vostès reafirmem l’opció sincera per la defensa de la vida, defensa la terra i defensa de les cultures». Aquest procés de preparació va continuar amb la consulta del Poble de Déu a tota la regió amazònica. Al llarg de l’any, i va acabar amb la Segona Reunió del Consell Pre-Sinodal el maig passat.

En aquest temps presinodal s’han realitzat més de 50 assemblees territorials a 260 punts d’escolta, i 17 fòrums temàtics. El resultat es va fer públic aquest passat mes de juny. Després d’un llarg període de treball, la Secretaría General del Sínode dels Bisbes va presentar el document de treball del sínode conegut com Instrumentum Laboris.

Característiques de la població consultada

A la consulta sinodal animada per la REPAM (Red Eclesial Panamazónica), van participar 21.943 persones, dels quals el 53% són dones i el 47% homes. Tal com revela l’informe, del total de participants es va poder distingir les següents característiques de la seva població: 6.337 laics (3.601 dones i 2.736 homes); 477 religiosos, 1.973 joves, 492 sacerdots i 12.664 bisbes.

Igualment, s’ha aconseguit fer una estimació de totes les persones que, tot i que no van participar dels espais formals d’escolta, van estar involucrats en els espais preparatoris en les seves comunitats, llogarets o parròquies: un total aproximat de 65.000.

Tres eixos per arribar a l’Amazònia

Seguint la proposta de la Red Eclesial Panamazónica (REPAM), el document s’estructura a partir de les tres conversions a què ens convida el Papa. Cada una d’aquestes parts que defineixen la Instrumentum laboris consta de diferents capítols a través dels quals es desglossa diversos temes amb més deteniment.

D’entrada, en sintonia en les paraules del Sant Pare, pronunciades en el port de Maldonado, el primer dels eixos estructurals que tindrà el sínode serà: «veure- escoltar». De fet, en la línia del títol (La veu de l’Amazònia) té la finalitat de presentar la realitat del territori i dels seus pobles. Va en la línia de la conversió pastoral a la qual ens crida a través de l’Exhortació Apostòlica Evangelii Gaudium.

A la segona part, predomina «Ecologia integral». Així, explica que el clam de la terra i dels pobres es recull la problemàtica ecològica i pastoral, en la línia de l’Encíclica Laudato Si’ que orienta el rumb (jutjar-actuar). En tercer lloc, «Església Profètica a l’Amazònia: reptes i esperances», la problemàtica eclesiològica i pastoral. És a dir, la conversió a la sinodalitat eclesial mitjançant la Constitució Apostòlica Episcopalis Communio que s’estructura el caminar junts. Tot això en un procés dinàmic d’escolta i discerniment dels nous camins pels quals l’Església a l’Amazònia anunciarà l’Evangeli de Jesucrist en els anys vinents.

Impulsar la missió!

Entre juliol i setembre, ja amb el document a les mans, es duran a terme Conferències Episcopals amb suport de la REPAM. Tindran lloc esdeveniments de reflexió amb els Bisbes i participants de la consulta sinodal.

Després de l’Assemblea d’Octubre el Papa s’elaborarà una carta (Exhortació Pastoral) que estableixi les orientacions prioritàries i doni compte de tot el viscut en el procés sinodal. Segons Vatican News l’objectiu és «que el Pontífex que impulsi la missió en el territori, ja viva i latent a la regió panamazònica, però aquest cop amb forces renovades i més clarors».

21 Agost, 2019
Entrevista a l'escriptor i poeta madrileny F. Javier Expósito sobre les seves sensacions després de la peregrinació a Palestina i Israel
19 Agost, 2019
El segon capítol de l'Instrumentum Laboris proposa una conversió ecològica integral que es preocupi per la terra amazònica i pels pobles indígenes que habiten en ella