800 anys de treball mercedari

Entrevista a Núria Ortín, directora de la Fundació Obra Mercedària que va ser present a la cloenda de l’any jubilar

El passat 17 de gener es va cloure a la Basílica de la Mercè de Lima (Perú) l’any jubilar de l’Orde de la Mercè. Els mercedaris de la província d’Aragó –amb seu a Barcelona, on va néixer amb sant Pere Nolasc- fa 800 anys que treballen contra la pobresa i l’exclusió social. Una tasca, doncs, que està a favor de les persones privades de llibertat. La Núria Ortín, directora de la Fundació Obra Mercedària, va ser present a la cloenda de l’any jubilar.

Com heu viscut aquest any jubilar?

Personalment, d’una manera intensa i amb il·lusió. Conscients que era una fita històrica, hem intentat donar a conèixer la tasca dels mercedaris. Això ho hem fet a través dels mitjans de comunicació i preparant diferents esdeveniments. Es tracta, per tant, que la societat conegui aquest orde religiós.

Com treballeu amb els presos?

Els mercedaris són pioners en l’aplicació d’una obra social integral al món penitenciari. Ho fan a través de l’abans amb la prevenció: s’intenta evitar que una persona ingressi a la presó a través d’educació, catequesi, tallers, apadrinaments, campaments, grups de joves… Seguit del durant amb acompanyament. Així, estem presents a 38 presons, atenem més de 47.000 presos i els oferim suport espiritual, psicològic, jurídic i material. I, finalment, el després de sortir de la presó. Aquest últim se centraria en la reinserció: tenim llars d’acollida on els oferim casa, menjar i eines per tornar a integrar-se a la societat.

I a partir d’ara, què?

El desig és continuar vuit segles més caminant al costat dels més desafavorits. També volem aportar a la societat el seu carisma redemptor. M’agradaria recordar el que va destacar el provincial d’Aragó, el pare José Juan Galve: “El fet que els mercedaris hagin tornat a la Basílica de la Mercè de Barcelona, a casa de la Nostra Mare, ha estat el millor regal per aquests 800 anys”.

Entrevista realitzada per Òscar Bardají i Martín per al Full Dominical del 24 de febrer

18 Setembre, 2019
Un grup de persones amb discapacitat visual arriben a Santiago de Compostel·la després de tres anys fent el camí francès
18 Setembre, 2019