300 anys educant persones

La Salle commemora el tricentenari de la mort del seu fundador Sant Joan Baptista de la Salle amb la inauguració d'una escultura en el seu record

La Salle ha celebrat la inauguració d’una nova escultura en homenatge a Sant Joan Baptista De La Salle, Fundador dels Germans de les Escoles Cristianes (La Salle). Es tracta d’un dels actes de celebració inserits en el marc del tricentenari de la seva mort, el 7 d’abril de l’any 1919.

Entitats civils i eclesials, entre els quals destacava l’arquebisbe de Barcelona, el card. Joan Josep Omella, han assistit a l’acte d’homenatge en què  s’ha recordat la figura i la vida de Sant Joan Baptista De La Salle, així com, el seu carisma i el seu llegat en la formació dels joves. Una trobada que ha comptat, també, amb la presència del cos docent i dels alumnes dels centres educatius, “els protagonistes” que mantenen intacte el somni de la Salle que és “avui i no pot deixar de ser demà” – deien uns alumnes al principi dels parlaments.

Els parlaments han tingut lloc als jardins del carrer Lluçanés on s’instal·larà la imatge un cop estigui acabada. Durant l’acte hi havia una representació amb el propòsit de mostrar com serà l’escultura un cop finalitzada.

Un llegat per obrir els ulls

Des de la Institució, s’ha remarcat la vitalitat de la Missió educativa en el futur, amb l’objectiu i el repte d’assolir 300 anys més. Així ho esperonava el Visitador Auxiliar del Districte ALEP i president del Patronat Funitec la Salle, Gma. Josep Canal. Ha destacat “el cap” i els “fonaments” del fundador.  És a dir, com Sant Joan Baptista de la Salle va convidar, en primer lloc, a “obrir els ulls” per poder somiar i fer realitat el projecte educatiu. Un somni centrat en dos fonaments: la “presència de Déu”, des de la pregària, i “la confiança i el suport de la comunitat”, visible en el cos estudiantil i docent.

Caminant en l’humanisme cristià

El rector de la Universitat Ramon Llull, Josep M. Garrell ha instat a “fer memòria i prendre consciència d’un passat i d’uns origens, fent memoria del mestratge del fundador de la Salle”. Un exemple a seguir, que va vetllar per “una educació igualitària i equitativa” i centrada en els més desfavorits. També, mirant cap al futur, Garrell ha destacat la celebració  com una invitació per a comprometre’s en els valors de la Salle que poden transformar la societat per un món millor. En aquest sentit ha destacat els valors de l’humanisme cristià que “ens acompanyen i constaten que no estem sols en aquest projecte de futur”, a assegurat.

Els joves, una palanca de canvi

D’altra banda, el director general de la Salle Campus Barcelona, Josep M. Santos ha fet menció de l’àmplia representació que té avui dia el llegat del fundador. Un testimoniatge, a través de tots els centres educatius estesos per Espanya i concretament 25 a Catalunya. “Avui celebrem i diem que som la Salle”– exposava el director. Ha fet referència al propòsit que el Sant va transmetre als seus germans i posteriorment, aquests als professors. Un llegat de “dipositar en els alumnes que ells poden ser la palanca de canvi, cap a un món millor”.

Aquest protagonisme dels joves estudiants hi és present a la nova imatge, de Joaquim Camps on s’hi ha representat un alumne, assegut sobre un grapat de llibres, al costat del fundador. “D’aquesta manera, Sant Joan comparteix l’aprenentatge amb l’alumne”, explicava el director.

Aportació a la societat

Des de  l’Ajuntament de Barcelona i des de la Generalitat de Catalunya, s’ha agraït l’aportació pel que fa la formació en valors que fa la institució amb la seva tasca. Així des del comissionat d’Educació, Infància i Joventut, Miquel Àngel Essomba ha agraït “els fruits” de la Salle i els “valors cristians tan necessaris al servei a la societat”. “Una institució que mira l’altre com un subjecte i no com un objecte”, assegurava Essomba. Tal com han dit des de la Generalitat “una aportació al coneixement  important que fa que la societat progressi i aprengui els valors, assegurava”.

Educació des de l’amor

Finalment, durant la seva intervenció l’arquebisbe de Barcelona ha volgut afegir als fonaments esmentats de Déu i Comunitat,  la vinculació i la inducció amb l’amor. En aquest sentit, ha destacat que “l’educació sense amor no serveix”, ja que eduquem per a “formar persones que deixin l’amor enmig del món”:

Pacte nacional fe la societat pel coneixement. Per això, Omella ha demanat als germans i la comunitat de la Salle que “toquin el cor de la gent, tal com va fer el fundador i tal com es reflecteix a la nova imatge”.

Finalment l’arquebisbe ha beneït la imatge present durant tot l’acte i, seguidament, tots els convidats han pogut escoltar la representació de la Coral de la Salle que ha cantat en homenatge a l’estimat fundador, Sant Joan Baptista.

22 Juliol, 2019
La Fundació Pere Tarrés preveu becar les activitats d’uns 4.500 infants durant el mes d’agost