image-7b42a2c89a53169d8f5db91827e321da
Notícies » Església de Barcelona

Bicentenari del naixement del p. Josep Xifré

Els Missioners Claretians celebren l’aniversari del segon fundador de la Congregació claretiana, qui va ser director general del 1858 al 1899

image-088d8a2b92b81b15a04650b4e2c3d031

Els Missioners Claretians celebren el bicentenari del naixement del P. Josep Xifré i Mussach (1817 – 1899), missioner claretià, vigatà il•lustre, cofundador i continuador de la gran obra que Sant Antoni M. Claret va iniciar.
Actes previstos per a la celebració del bicentenari del seu naixement, febrer 2017.

Acte inaugural

L'acte inaugural del bicentenari serà el divendres, 17 de febrer, a les 18:30 h a la Sala de la Columna de l'Ajuntament de Vic (C. De la Ciutat, 1). Consistirà en la conferència «Josep Xifré, vigatà il•lustre, emprenedor d'una gran obra» que la impartirà el Sr. Xavier Cateura i Valls. És escriptor i investigador de temes històrics i culturals, col•labora en la premsa i en revistes especialitzades de continguts històrics i culturals. A l'acte hi assistiran el P. General de la Congregació dels Missioners Claretians, P. Mathew Vattamattam, i el Provincial dels Claretians de Catalunya, P. Ricard Costa-Jussà. En finalitzar l'acte, actuarà en directe el grup musical Quartet Pizzicato.Aquest acte és obert a tothom qui desitgi participar-hi.

Altres actes Congregacionals

El dissabte dia 18 tindrà lloc una jornada de trobada claretiana, amb la presència del P. General, dels Superiors Majors d'Europa, Claretians de Catalunya i altres indrets, i membres de la Família Claretiana.
A la Casa d'Espiritualitat Claret de Vic, a les 10.30, conferència «De professió missioner» a càrrec del P. Jaume Sidera i Plana, autor de l'obra «El P. Josep Xifré», publicada per Editorial Claret, un estudi molt acurat i complet sobre la figura del cofundador dels Claretians. Seguidament, a les 12.30, a la cripta del temple de sant Antoni M. Claret de Vic, se celebrarà l'Eucaristia, presidida pel Bisbe de Vic Mons. Romà Casanova. A les 16.00 h inauguració de la placa commemorativa en record dels 200 anys del naixement del P. Xifré a Can Sibiu, la seva casa natal.

P. Josep Xifré

El P. Xifré va néixer a la Masia Can Sibiu, als afores de la ciutat de Vic, el 19 de febrer de 1817. Els seus pares es deien Josep i Teresa. Era el quart de sis germans. Cursats els estudis al seminari diocesà de Vic, el 16 de febrer de 1840 va rebre el presbiterat a Roma. El 1842, mossèn Xifré va tornar a Vic i fou quatre anys Vicari a Prats de Lluçanès, i el 1847 de St. Quirze de Besora. Completava el servei i atenció parroquials amb la predicació popular. El 16 de juliol de 1849 formà part del grup de cinc que, convidats i entusiasmats pel P. Claret, van constituir a Vic la primera comunitat claretiana.
Fou el tercer Director General de la Congregació, substituint el P. Esteve Sala, de l'any 1858 fins a la seva mort a Cervera el 1899. Quan va iniciar la seva tasca hi havia una casa (la primera de Vic) i una dotzena de missioners i la deixà amb 61 cases, escampades per 11 països (Europa, Amèrica i Àfrica) i un total de 1.782 missioners. Va viatjar incansablement, va convocar sis Capítols Generals; els dos primers foren presidits pel P. Claret i la resta per ell mateix. Aconseguí l'aprovació civil i canònica de les constitucions i de la congregació.

Amb motiu del centenari de la seva mort, les despulles del P. Xifré, cofundador de la Congregació Claretiana, van ser traslladades des del cementiri de Cervera a la cripta del Temple de Vic, on reposen al costat del sepulcre del seu admirat Fundador i Pare, Sant Antoni Maria Claret.

És l'hereu espiritual del Fundador, sant Antoni M. Claret. Aquesta fidelitat traspua sobretot en el seu escrit El Espíritu de los Misioneros. I regalima en les nombroses cartes circulars adreçades setmanalment als Missioners: escrits generalment breus i circumstancials, de doctrina sòlida. Ell repetia sovint que és pitjor la ignorància que la malícia.