image-7b42a2c89a53169d8f5db91827e321da
Notícies » Sínode de la Família

Un flaix d'aquest Sínode

Article del Cardenal arquebisbe Lluís Martínez Sistach sobre la seva experiència en el Sínode dels Bisbes

image-09541400b95e4ea50e83cf29ccc33d2a

Nomenat pel Papa Francesc, he tingut el goig de participar en la III Assemblea general extraordinària del Sínode dels Bisbes els dies 5 – 19 d’octubre. Ha estat una experiència d’Església universal, molt enriquidora. Tots els països hi tenien un representant: el president de cadascuna de les conferències episcopals del món. El tema era molt vital: els reptes de la família en el context de l’evangelització.

Quan era a l’aula sinodal, tenia consciència que us feia presents a tots els diocesans de la nostra Església de Barcelona. Sé que heu pregat i us heu interessat pels treballs de l’assemblea sinodal. Us vull fer cinc cèntims del seu clima i del seu contingut. Hem gaudit d’un clima de llibertat. El Papa, en la seva salutació d’inici de l’assemblea, ens digué que parléssim amb llibertat i clarament i que era necessari que es digués tot allò que se sent amb parresia (coratge), escoltant-nos mútuament amb humilitat. Així es fa un treball sinodal, terme que vol dir caminar junts. El Papa ens ha convocat perquè portem la veu de les Esglésies diocesanes i l’ajudem presentant allò que creiem que cal fer.

La mateixa preparació d’aquesta assemblea sinodal, a partir de les respostes al qüestionari lliurat a les Esglésies de tot el món, ens ha permès escoltar la veu de tantes experiències familiars. Això s’ha complementat amb les gairebé tres-centes intervencions dels membres de l’assemblea, fent-nos veure la realitat viva i complexa de les famílies.

Els pares sinodals, especialment els africans, llatinoamericans i asiàtics, en les seves intervencions han parlat de la situació de la família al seu país. Hem pogut fer un diagnòstic sintètic de la salut de les famílies arreu del món. He constatat amb sorpresa la incidència de la globalització: arreu hi ha problemes i situacions matrimonials i familiars similars a les que vivim a l’Occident europeu. Incideixen molt en els joves els corrents culturals del relativisme, el consumisme, l’hedonisme, viure el present sense pensar en el futur i també els sistemes econòmics originats en el “fetitxisme dels diners i en la dictadura d’una economia sense rostre i sense un objectiu veritablement humà”, com ens diu Francesc en l’Evangelii gaudium.

"El Papa ens digué que parléssim amb llibertat i que era necessari que es digués tot allò que se sent amb parresia (coratge)"

L’assemblea sinodal ha tingut un to i un contingut molt pastoral. Els pastors hem exposat els problemes que tenim en les nostres Esglésies respecte de les noves situacions familiars i les noves unions i parelles, i –seguint el missatge constant del Papa Francesc- el desig que l’Església sigui mare i mestra i bona samaritana acostant-se a totes les persones que pateixen aquestes situacions conjugals i familiars per oferir-los l’Evangeli de la família i la misericòrdia de Déu.

La vida familiar pateix el debilitament de la fe i dels valors, l’individualisme, l’empobriment de les relacions, l’estrès d’una ansietat que oblida la reflexió serena. Fàcilment aquestes causes matrimonials s’afronten d’una manera superficial i sense la valentia del diàleg, del perdó, de la reconciliació i del sacrifici. Els trencaments matrimonials donen peu a noves relacions, noves parelles, noves unions, creant situacions familiars complexes i problemàtiques per a la vida cristiana dels qui les viuen, per a la tranquil·litat de la seva consciència i pel fet de no poder celebrar el sagrament de la penitència i de l’eucaristia.

Aquest Sínode és diferent dels altres perquè no ha acabat i d’alguna manera continuarà amb l’altra assemblea sinodal de 2015. Ha estat com el plat d’uns entremesos generosos. S’han plantejat els reptes, les dificultats, la problemàtica. Durant aquest any caldrà treballar en les Esglésies diocesanes aquest diagnòstic i penso que també els teòlegs, biblistes, canonistes, etcètera, hauran d’aprofundir doctrinalment algunes pistes de resposta pastoral que s’han indicat en algunes intervencions sinodals. Per això en aquest Sínode no s’han elaborat propostes, sinó un document de treball que s’ha aprovat i lliurat al Papa. Aquest document servirà per preparar l’altra assemblea i s’inclourà en la temàtica més àmplia que s’ha assignat a la propera assemblea: la vocació i la missió de la família en l’Església i en el món.

Els matrimonis cristians auditors del Sínode han ofert uns testimoniatges de vida familiar, social i eclesial que encoratgen i posen en relleu que no tot és el que he dit abans. Hi ha molts matrimonis i famílies que viuen amb il·lusió i alegria l’Evangeli i la bellesa del seu amor fidel, indissoluble i fecund.El Papa Francesc ha volgut que els treballs del Sínode tinguessin molta transparència.

"Aquest Sínode és diferent dels altres perquè no ha acabat i d’alguna manera continuarà amb l’altra assemblea sinodal de 2015"

Per això s’han anat fent públics tots els documents de l’assemblea, fins i tot el document final amb el resultat de la votació de cada número del document esmentat, que no és pas un document definitiu, sinó de treball que ens mena vers la propera assemblea sinodal d’octubre de 2015.

Hem d’agrair a l’Esperit Sant que ens hagi assistit, als pares sinodals, i hem de demanar-li que assisteixi a tots els qui en les Esglésies diocesanes treballaran per preparar la propera assemblea sinodal.